AARON VICTOR PEETERS

Aaron Victor Peeters

Voor Aaron-Victor is de auto de ultieme metafoor voor onderweg zijn. To be on the road. Via de meest onverwachte invalshoeken fileert hij de auto als statussymbool, heilige koe, machine, vierwielig kadaver, alternatieve huiskamer, designobject, … Soms gaat het om de mechanische anatomie van de auto, soms om al de mogelijkheden die zo’n vehikel nog te bieden heeft, soms om de randfenomenen in posters en teksten, soms om de erotische connotaties waartoe zo’n tuftuf ons kan verleiden.

Aaron-Victor staat hiermee ook in een traditie van de moderne en hedendaagse kunst. Edward Kienholz maakte furore door in 1964 het werk ‘ Back Seat Dodge ’38 ’ ten toon te stellen. Het ging over steamy teenage seks: jongeren uit Idaho reden met een auto naar een kleine stad om te gaan dansen en pikten een meisje op om met haar te vrijen langs een verlaten weg. Wolf Vostell liet in 1970 tijdens een performance zijn Cadillac in beton gieten. Andy Warhol schilderde en zeefdruk in 1986 zijn ‘Mercedes-Benz-reeks’. Birgit Kinder borstelde na de val van de Berlijnse muur op de restanten het werk ‘Trabi’ (1990), waarbij een trabantje zich door de muur boorde. Maar er is uiteraard ook het oeuvre van ingenieur-kunstenaar Panamarenko waarin vliegmachines dromen van opstijgen. Francis Alÿs realiseerde zijn ‘Lada Kopeika Project’ (2014). Hij reed met zijn broer van België tot in Sint-Petersburg met een groene Lada Kopeika om hem op het binnenplein van het Winterpaleis tegen een boom in de prat te rijden: “Without an ending, there’s no beginning”.

“Kunnen we nog verdwalen,” vraagt Aaron-Victor zich af met een dromerige blik, “ben ik een echte ontdekkingsreiziger of een valse?” Zoals de expressionisten Nolde en Kirchner naar Papoea-Nieuw- Guinea afreisden om hun horizon te verbreden, zo zoekt hij via zijn post-popart naar ontdekkingen. De weliswaar dramatisch afgelopen zeiltocht over de oceaan van Bas Jan Ader ‘In search of the miraculous’ (1975) inspireert hem. Zo ontstaat zijn werk uit de grote levensvragen. De mens maakt al kunst sinds de grotschilderkunst. Waarom? Het doet de mensen duidelijk iets. Hij vertrekt vanuit zijn fascinatie voor het geweld en de erotiek van motoren en wil er allerlei mogelijke registers mee open trekken: auto’s als objets trouvés, een motorblok van een Mercedes als icoon, een oldtimerversie van een brandweerwagen als seksblusmobiel, prints van velgen als eeuwige sferen. Een Easy Rider gelijk trekt hij sporen doorheen het landschap van de kunst. Ook al zet censuur en preutse cultuur krijtlijnen uit om de verbeelding aan de ketting te leggen, tegelijkertijd idealiseren we de naakten uit de klassieke schilderkunst. Begrijpen wie begrijpen kan. Aaron-Victor vindt een oplossing door het zwarte silhouet van reclame voor auto’s uit de fifties in een déjeuner sur l’herbe te positioneren. Of door benzinetanks ondersteboven te hangen en er een collage van naakte meisjes op aan te brengen. De metalen vulopeningen van de benzinetanks evoceren zonder scrupules, open en bloot, uitnodigende vulva’s. Of is het angst voor de vagina dentata? Zo wemelt het in zijn werken en performances van associaties en symboliek. Een Volkswagen Golf op een houten slee laten vooruit trekken, zoals het Egyptische werkvolk de kalkstenen voor de piramidebouw millimeter per millimeter achter zich aan sleepten. Het is een opwaardering van kunst als mythologie. Straks zal Aaron-Victor een performance voorbereiden van een kajak op de Demer. Roel zal het tafereel schilderen.

“Onder de maan schuift de lange rivier
Over de lange rivier schuift moede de maan
Onder de maan op de lange rivier schuift de kano naar zee”
(Van Ostayen, ‘Melopee’, 1928)

Brousse

Brousse | Kunstlaan 18, 3500 Hasselt | Privacyverklaring

Website by Digitong  Website by DIgitong

0